resa med hunden

Så mitt projektarbete går ut på att ta reda på hur det är att resa med sin hund. Eftersom jag går samhäll med inrikning hotell och Zac är mitt största intresse så har jag valt att fördjupa mig i detta.
Tanken är att jag ska ta reda på vad man ska tänka på och vilka lagar som gäller när man reser med sin hund/hundar i både Sverige och utomlands. Jag ska själv åka till Stockholm eller Visby ( kan inte riktigt bestämma mig ) och se hur man blir bemött av personal och andra, som en börda eller som en möjlighet? 
Sen är tanken att sätta ihop en broschyr om vad jag har kommit fram till.
Jag tycker det ska bli jätte roligt! Men det finns väldigt lite information om vad hotell har att erbjuda till hundägare så om ni har några tips så skriva gärna en kommentar! Eller om det är något speciellt som ni undrar över om resor/hotell/färdsätt!

Kram på er

 Senare ikväll ska jag berätta mer om Zacs raser, inte så många som vet vad Dogo argentino är?



Jag och Zac på ett café i Jönköping i för några veckor sedan. Då var han fortfarande så pass liten så att han kunde få plats i knät.

Kommentarer
Postat av: Karro (ja, nummer 2 då)

Jag kan tänka mig att det är svårare utomlands än det hade varit om du haft en spaniel. Skulle vara intressant också vad lagen säger, dogon är väl förbjuden i en del länder, Norge till exempel. Kanske även amstaff? Vad gäller för blandras? Irriterande att inte kunna resa vart man vill för att folk fått för sig att rasen är livsfarlig...

2009-10-05 @ 12:56:38
Postat av: Dannielle

Broschyren låter som en toppen ide! Dogon har jag stor koll på då jag funderat på att skaffa en sån som hund nummer 2. :)

2009-10-05 @ 13:01:15
URL: http://rexmatte.blogg.se/
Postat av: Cissi

smart med broschyren! :) jättefin hund också föresten.

2009-10-05 @ 13:04:14
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Anette

Hej! En sammanställning över olika transportsätt för långväga resande med hund inom Sverige vore intressant. Undersöka för- och nackdelar. Om man ex. (som jag) vill resa ganska långt ibland är inget alternativ särskilt lockande. Själv väljer jag nattåg och måste då sitta hela natten. Beroende på var och när man reser kan man hamna i en djurkupé med sex platser. Varje person har rätt att ta med sig två hundar utan att boka extra plats till hunden. Rent teoretiskt skulle det alltså kunna bli väääldigt trångt... (Nu har jag som tur var inte råkat ut för något sådant skräckexempel) Sedan vet man ju aldrig hur de eventuellt andra hundarna är och beter sig. Olika städer och län i Sverige är också olikt hundvänliga gällande bussar / spårvagnar / tunnelbana. I Stockholm betalar man ingenting för hunden medan det på vissa andra ställen kan kosta en del. Besök förresten gärna ett "hund-café" om du vill bli välkomnad med din hund. Ska du till Stockholm finns ett par stycken, men det har ni kanske i Jönköping också?

2009-10-05 @ 16:48:43
Postat av: Ziccan

Tack för ditt inlägg i min blogg!

Vilken fin vovve du har säger matte :)

Hon hälsar lycka till med din fina vovve och ditt skolarbete.

/Ziccan med matte Sandra

Postat av: Lenis

Hej Karolina!



Tack för besöket i min blogg och fina ord om min tös! Du har oxå två härliga vovvar.



Det låter som en rolig och spännande uppgift att sätta ihop en sådan broschyr. Jag har rest en hel del med min dobermann, vi älskar att åka bil både inom Sverige och även utomlands (Danmark). Vi har varit på väldigt många utställningar (bl a flera år i Visby kombinerat med semester) och då gäller det verkligen att vara ute i god tid inför resan och planera för dig och din hund. Jag brukar försöka hitta ett ställe där det helst finns fina promenadstråk och dylikt.



Nu skriver jag bara rent spontant om mina upplevelser och annat att tänka på.



Det som jag i första hand tänker på när man skall resa med sin hund är att man måste ha framförhållning vad gäller husrum. Det är inte alla hotell och liknande som tar emot hund. Om de har hundrum så är det ofta ganska få rum, så under högsäsong bruar det ofta vara fullbokat. De boenden som tillåter djur brukar för det mesta vara tillmötesgående och trevliga. Däremot kan det vara värre med övriga gäster som kanske inte har lika hög tolerans för om din hund t ex skulle börja skälla sent på kvällen eller natten. Jag har inte haft något erfarenhet av dåligt bemötande från någondera parten.



När vi t ex har varit i Visby, har vi ofta bott i någon fin stuga med alla förutsättningar för härliga skogspromenader och svampplockning. Det har även varit helt perfekt när vi har bott mitt inne i Visby på ett underbart gammalt hotell nära strandpromenaden. Man kan då gå runt den flea kilometer långa ringmuren med start vid t ex kärleksporten/Botaniska trädgården. Visby är helt enkelt underbart. Sedan har du ju även där härliga shoppingmöjlighter, dock inte jämförbart med Stockholm.



Jag har vid flera tillfällen när vi har rest runt jag och min kära vovve, tänkt sova på vandrarhem eller dylikt, men det har inte varit lika lätt. Det är många ställen som inte tar hund överhuvudtaget. Det kan vara till en hjälp att skaffa sig den lilla boken om alla Sveriges vandrarhem.



Jag har flera gånger tältat med min hund och det har varit toppen! Inga problem alls. Det är så mysigt att ligga med en massa filtar och sovsäck och gosa med sin vovve. Hon har sovit hur bra som helst, trots att det är en skarp vakthund.



Ett problem som jag ser det när man reser med sin hund är att de för det mesta är portade på de flesta matställen och affärer. Visst finns det affärer (NK i Stockholm med flera) där man t o m får ta med sig hunden in, men det är mer ovanligt.

Sedan finns det som du nämnde oxå några Hundcaféer i Stockholm, men inte i alla städer.

Jag kan ibland känna att det är himla tråkigt att då måsta lämna hunden på hotellet eller i bilen. Det går ju betydligt bättre på sommaren då många restauranger tillåter att man sitter ute på terassen med sin vovve.



En annan sak som kan vara jobbig är att de allra flesta badplatser i Sverige inte tillåter djur/hund. Så där gäller det att själv kolla upp badvänliga platser för din fyrbenta vän, så ni kan mysa ihop i det härliga solskenet. Det brukar oftast gå att hitta trevliga badställen.



Vad som är viktigt att tänka på när det gäller att resa med sin hund utomlands, är att verkligen se till att din hund har rabiesvaccinering och är testad för antikroppar. Detta måste ske i mycket god tid innan avresa, då det tar 120 dagar innan ett antikroppsprov (titre-test) kan tas på hunden. Har du otur så har inte vaccinet gett fullgott skydd och då måste du fylla på och göra om testet. Så har du den oturen kan du bli tvungen att lämna din kära hund hemma. Det är självklart oxå viktigt att även kolla alla andra nödvändiga vaccineringar, utifrån det land du skall resa till.



Sedan gäller det att verkligen kolla upp vad som gäller i respektive land avseende hur lång "giltighetstid" de olika rabiesvaccinen har. Annars kan du bli stående i utlandet och tar dig inte hem med din hund. Sedan skall du även ha ett EU-pass till din hund om du reser i Europa.



Det är härligt att resa med sin kära hund!



Det allra viktigaste är nog att tänka på att INTE lämna hunden i bilen en varm sommardag! Det kan bli upp emot 85 grader i bilen en varm och solig dag. En hund klarar inte av att svettas som vi människor gör och till slut börjar hundens organ koka och det kan leda till en mycket snabb död för din hund. Ser du en hund inlåst i en bil en varm sommardag och den är illa medtagen, har du enligt lagen rätt att slå sönder bilrutan och rädda hunden.



Jag anser att ALLA djur/hundägare skall ha solskydd på bakre rutorna i bilen för att minska värmeexponeringen. Det hjälper otroligt mycket och jag kan varmt rekommendera Solarplexus!



Det var några tankar från mig...jag återkommer om det poppar upp fler saker som jag vill tillägga.



Lycka till med broschyren!



Vänliga hälsningar



Lenis och Electra

2009-10-14 @ 16:56:57
URL: http://my.opera.com/Lenis/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0