raspresentation

Först vilja börja med att tacka för de kommentarer jag fick i förra inläggen, jag blir jätte glad för ännu fler tips och frågor och sen om ett tag lovar jag att ha svar på allting!

Ja jag lovade tidigare att jag skulle berätta lite mer om Zacs raser. Jag ska försöka att hålla mig kortfattad så det inte blir så lång tråkigt;)

Vi börjar med Dogo Argentino så tar vi amstaffen en annan dag!

Användning: Föser får och boskap, men huvudsysslan är framför allt att vakta hjorden mot rovdjur och tjuvar. Arbetar ofta självstädigt och kan ha mycket skarpt vaktveteende. Många av dessa hundar används idag oftaenbart som sällskaps hundar.

Dogon har avlats fram från 10 olika raser.

De hade en vision om en storviltshund som skulle klara att attackera, ställa vildsvin, vara modiga och starka nog för att jaga puma och jaguar, samtidigt som de ville ha en hund som skulle vakta hemmet och fungera socialt inom familjen.

Egenskaper: 

  •  Ofta stor skillnad mellan hane och tik.
  • Vissa kan ha stort viltintresse, förföljer och kan riva vilt.
  • Modiga och orädda, mycket självständiga och envisa.
  • Mycket starkt revirförsvar.
  • Mycket kroppståliga men har en stor kroppszon
  • Ofta tystlåtna.
  • Leker brottningslekar, tacklar, knuffas och sätter sig på motståndaren.

  • Här har ni lite olika doggosar.


Träningsråd:

- INGA KAMLEKAR
- Tidig kroppshantering med snälla, stadiga händer.
- Lugn och bestämd uppfostran, ej auktoritärt eller bestraffande.
- Respektera hundens kroppszon.
- Lock och pock istället för tvång är viktigt.
- Välj hundumgänge, passar inte all leka med alla raser.

På Zac har jag märkt vissa av dessa egenskaper som jag nämt tidigare t.ex han vaktar oerhört mycket speciellt på nätterna och han kan inte leka med vem som helst eftersom deras lekar går ganska tufft till och andra hundar kan bli skrämda av deras fart och hårda tacklingar.

När det gäller båda Zacs raser och även andra "kampraser" tycker jag det finns två sidor. Det finns de som avskyr och är livrädda för hundarna och som ryggar undan när man är ute och går. Sen finns det dom som är helt tvätom och ska försvara raserna och pratar illa om de som inte tycker om raserna. Jag tycker båda är fel. Jag tycker att man ska ha respekt för hundarna eftersom de kräver en viss uppfostran och väldigt mycket träning för att bli bra och sociala sällskaps hundar men samtidigt tycker jag att det är fel att dömma hundarna när man inte har någon kunskap om vad det är för individer. Men det gäller alla hundar. Man kan inte räkna med att få en bra t.ex barnhund bara för man köper en Labrador utan det är något man måste göra hunden till likså med "kamphundarna". Bara en åsikt ifrån mig.

Det blev ganska mycket text ändå. Hoppas ni förstår vad jag menar! Nu har jag och Zac precis varit ute på sista kvälls rundan och ska krya ner i sängen, Ja min lill plutt sover i sängen under täcker med huvudet på kudden.. 

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0